Čas prázdnin, vytúžený a neopakovateľne nádherný je už v plnom prúde. Škola a nepríjemné povinnosti sú dávno prehodené cez plece a prirodzenou túžbou detí je užiť si voľnosti a zábavy do sýta. Rodičom však pribúdajú skôr starosti - ako a čím deti zmysluplne zaujať. Do úvahy často prichádza nový domáci maznáčik, nezriedka ako „odmena“ za dobré vysvedčenie. |
Maznáčik to vyrieši |
Mnohí skúsení chovatelia mačiek, ale tiež pracovníci útulkov pre zvieratá túto situáciu dôverne poznajú. V letnom období sa na ponuky mačiatok či mačiek ozýva špeciálna kategória z radov záujemcov - rodičia malých detí. Nezriedka sú už trochu unavení zo svojich aktívnych ratolestí a stresovaní z problémov v práci, z nedostatku voľného času, ktorý by inak deťom radi venovali. Myslia to úprimne a dobre. Veď dnes viac ako kedykoľvek v minulosti zohrávajú domáci maznáčikovia v živote dieťaťa významnú úlohu. Mačiatko deti zaujme a postará sa im o program na celé dni, navyše sa naučia zodpovednosti, aj tomu ako jednať so živým tvorčekom. Najmä mestské deti získajú tak tesnejší kontakt s prírodou. Zadovážením mačiatka splnia rodičia svojmu potomkovi jeden veľký sen - mať svojho vlastného maznáčika, ktorý im bude bezvýhradne patriť a ktorému budú môcť venovať všetku svoju lásku, celé svoje srdce. |
|
|
Aké sú následky takéhoto rozhodnutia? |
Mali by sme si v prvom rade uvedomiť, že mačka sa dožíva približne 15 rokov. Deti medzičasom vyrastú, nájdu si iné záujmy, vyberú sa za skúsenosťami, prácou či štúdiom do sveta, jednoducho opustia náš domov. Mačka nakoniec ostane na starosť nám. Preto by sme sa pre mačku nemali nikdy rozhodovať len kvôli deťom, mali by sme po nej túžiť predovšetkým my sami. |
|
Aj samotná výchova dieťaťa v tomto smere je síce prekrásnou výzvou, ale zároveň náročná na náš čas, trpezlivosť a empatický prístup. Dieťa musíme primerane jeho veku naučiť ako sa má k mačiatku správať, ako ho môže hladkať, chytať, držať, ako sa s ním môže hrať. Mali by sme mu vysvetliť, že mačka nie je živá hračka, ale citlivý a náročný tvor. Dieťaťu musí byť bezpodmienečne jasné, že lásku a pozornosť mačiatka si nemôže vynucovať, že ho nemôže rušiť v spánku, pri jedení, na toalete, že akékoľvek násilie z jeho strany, hrubé či hlučné správanie sú zakázané. |
|
Každodenný program pre deti |
Jednoduchšie to nie je ani v prípade starších detí (nad 10 rokov), kde možno právom očakávať, okrem spoločnej hry, aj ich aktívne zapojenie sa do starostlivosti o mačku. Staršiemu dieťaťu môžeme zveriť jednoduchšie úkony ako dopĺňanie misiek suchým krmivom, výmenu čerstvej vody, česanie kožušteka a podobne. Deti však ešte nemajú natoľko vyvinutý zmysel pre zodpovednosť, preto by sme túto starostlivosť nemali ponechávať výhradne na nich. Musíme rátať s tým, že časom ich nadšenie ochabne a namiesto obohatenia programu našej ratolesti, nám pribudne starosť o ďalšieho člena rodiny. |
|
|
|
Myslime aj na to, že až prázdniny skončia, na deti čakajú opäť školské povinnosti, náročnejšie úlohy, aj nové záujmy a kamaráti. Každodenným odchodom dieťaťa do školy ostáva mačiatko dlhší čas samo doma a bolo by neférové zanedbávať ho. Aj keď je starostlivosť o mačku časovo i technicky podstatne menej náročná ako o psíka, potrebuje tiež primeranú výchovu a najmä dostatok ľudskej pozornosti a lásky. |
|
Mačiatko z vidieka |
Deti sú veľmi zvedavé a v snahe uskutočniť svoje sny vynachádzavé. Keď trávia prázdniny na vidieku, môže sa stať, že v blízkosti ľudských príbytkov objavia hniezdo mačiatok. Treba im vysvetliť, že aj keď je na pohľad opustené, matka - mačka sa o svoje potomstvo dobre stará a mačiatka jej neslobodno svojvoľne brať alebo inak ich rušiť, kým nenastane vhodný čas pre prvé spoločné kontakty a hry. To je za optimálnych okolností obdobie medzi 3. a 7.týždňom ich života. Rozhodujúce je, aby bola dospelá mačka dobre socializovaná, zvyknutá na ľudí a s dôverou prijímala ich prejavy náklonnosti. Tak bude vychovávať aj svoje potomstvo, nebude sa v styku s ľuďmi o mačiatka obávať a umožní im vzájomné zblíženie s našim dieťaťom. |
|
|
|
Pokiaľ máme záujem osvojiť si mačiatko z takéhoto vrhu, s definitívnym odlúčením od matky a súrodencov by sme sa nemali veľmi ponáhľať, nie skôr ako pred dovŕšením 10. až 12. týždňa veku mačiatka. Naopak, mali by sme sa vyvarovať pokusov adoptovať si mačiatko či dospelú mačku, ktoré vyrástli izolovane od ľudskej spoločnosti, ktoré sú voči ľuďom plaché a nedôverčivé, zvyknuté výhradne na voľný život v prírode. Naše snahy by zaručene stroskotali a namiesto milej a prítulnej spoločníčky, by sme sa ocitli vo vzájomne frustrujúcom vzťahu, nešťastnom ako pre mačku, tak aj pre nás ľudí. |
|
Nečakané prekvapenie |
Niekedy sa stáva, že dieťa vyrieši uspokojenie svojej nenaplnenej túžby po maznáčikovi spontánne a postaví nás nečakane pred hotovú vec. Po návrate z práce nájdeme v našom domove zle utajené mňaukajúce, chlpaté klbko. Je to chvíľa, kedy sa musíme vedieť zodpovedne rozhodnúť. Síce trochu neskoro, ale predsa len, mali by sme si najprv položiť otázku, prečo vlastne naše dieťa takto konalo? Ak budeme k sebe úprimní, ľahšie na ňu nájdeme odpoveď a pomôže nám aj pri zvažovaní, či si mačiatko ponechať a zodpovedne sa ujať jeho výchovy a starostlivosti so všetkými dôsledkami. |
|
Poskytovať „bezprízornému najdúchovi“ limitovaný azyl po dobu prázdnin je surové nielen voči samotnej mačke, ale tiež voči citom dieťaťa a z výchovného hľadiska by to bol veľmi zlý príklad. V takom prípade bude lepšie, keď ju čím skôr vypustíme na mieste, kde ju dieťa odchytilo. Pokiaľ však mačka vyžaduje ošetrenie u veterinára, bude ušľachtilé, ak sa o ňu najprv postaráme alebo sa obrátime na najbližší útulok. Zdravotnú stránku anonymného mačiatka by sme nemali podceňovať ani šetriť na investícii do jeho preventívneho ošetrenia zvlášť vtedy, keď sa rozhodneme si ho adoptovať. |
|